Tylko przez miesiąc na czterech nowych przystankach na południu Katowic będą przystawać pociągi Kolei Śląskich. Ich tymczasowe otwarcie jest związane z pracami na sąsiedniej linii 139. Metropolia zapewnia jednak, że wkrótce nieużytkowane na co dzień perony przydadzą się do obsługi ruchu planowego.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami od 26 października pasażerowie mogą korzystać
z kilku nowych przystanków na południu Katowic. Chodzi tu o obiekty: Katowice Murcki, Katowice Ochojec, Katowice Kostuchna i Katowice Podlesie Dąbrowa, które powstały w 2023 r.
PKP PLK wybudowały je w ramach rządowego programu przystankowego, częściowo odtwarzając nieczynną od wielu lat infrastrukturę pasażerską przy wykorzystywanej dotychczas tylko w ruchu towarowym linii 142 Katowice Ligota – Tychy.
Pierwsze postoje związane z objazdami
Ich obsługa przez Koleje Śląskie jest jednak tylko tymczasowa. – Planowo do 26 listopada będą kursować pociągi łączące stolicę województwa z Żywcem, Zwardoniem, Wisłą i Tychami. Połączenia będą realizowane w związku z ograniczoną przepustowością na odcinku Katowice Ligota – Mąkołowiec linii nr 139, gdzie prace prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe – stwierdza w komunikacie prasowym przewoźnika Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy KŚ.
Na trasę skierowano w sumie 21 pociągów dziennie. Za kilka tygodni nowa infrastruktura pasażerska znów stanie się jednak niepotrzebna. Jak zapewnia Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, inwestycja w jej budowę miała sens, a w przyszłości południowe dzielnice Katowic ponownie zostaną skomunikowane koleją m. in. z główną stacją miasta.
Metropolia czeka na kolejne prace infrastrukturalne
– W naszych planach stworzenia kolei metropolitalnej bierzemy oczywiście pod uwagę linię kolejową nr 142 – mówi Łukasz Zych, rzecznik prasowy GZM. Dodaje jednocześnie, że na razie nie wiadomo, kiedy mogłyby pojechać tamtędy pociągi całoroczne. Nie jest też znany choćby orientacyjny kształt oferty.
Metropolia przypomina także, że niewykorzystywane na co dzień połączenie Katowic z Tychami ma przejść
prace przystosowujące ją do prowadzenia ruchu aglomeracyjnego. Będą one prowadzone w ramach rządowego programu Kolej Plus. Ważnym elementem robót będzie wzmocnienie podtorza.
Ostatnia wymiana torów miała tam miejsce w 2020 r., ale infrastruktura uległa szybkiej degradacji w związku ze
szkodami górniczymi.